Energiescan

De facturen voor elektriciteit en/of aardgas nemen steeds meer een grote hap uit ons budget.

Vaak kan je met enkele simpele aanpassingen de energiekosten verlagen.

Een lager energieverbruik zorgt bovendien ook voor een beter klimaat.

Wat is een energiescan?

Een energiescanner komt bij je thuis langs om op maat van je situatie energiebesparende tips te geven.

Je krijgt onder andere tips over de verwarming, de verlichting of je huishoudtoestellen.

De energiescanner kan meteen ook kleine energiebesparende maatregelen uitvoeren (zoals het plaatsen van ledlampen, tochtstrips, spaardouchekop, ...).

Heb je vragen over de werking van je thermostaat, je accumulatieverwarming, je energiefactuur? Of wil je wel eens weten hoeveel je huishoudtoestellen verbruiken en kosten op je energiefactuur?

De energiescanner beantwoordt graag deze vragen.

Voor wie?

De energiescan is gratis als je voldoet aan één van deze voorwaarden:

  • Je huurt een woning en de huurprijs is minder dan € 524,19;
  • Je hebt recht op de sociale maximumprijs voor elektriciteit en aardgas (beschermde afnemer);
  • je beschikt over een actieve budgetmeter voor elektriciteit of aardgas;
  • Je hebt recht op een verhoogde tegemoetkoming bij het ziekenfonds;
  • Je hebt een belastbaar inkomen tot en met € 31.550 (verhoogd met € 1.650 per persoon ten laste);
  • Je doet beroep op schuldbemiddeling of wordt begeleid door het OCMW/CAW;
  • Je huurt een woning van een sociaal verhuurkantoor of sociale huisvestingsmaatschappij;
  • Je huurt een woning bij het OCMW of lokaal bestuur;
  • Er werd een verzoek tot afsluiting van gas of elektriciteit ingediend bij de Lokale Adviescommissie (LAC).

Hoe aanvragen?

De energiescan kan worden aangevraagd bij de Wooneco. Zij staan ook in voor energiescan.

Heb je in het verleden reeds een energiescan gehad?

Geen probleem! Je hebt recht op een tweede gratis opvolgscan, een aanvraag kan via energiescan@wooneco.be