aaa
rss
Printvriendelijke versie
PDF

Busdiensten De Lijn

Sint-Laureins? Met de bus! 
logo de lijn

Wilt u gaan sporten in de sporthal van Watervliet of Sint-Laureins? Of bent u van plan om naar de markt te gaan in Eeklo? Of gaat u op bezoek in het rustoord in Sint-Laureins? Of wilt u de trein nemen in het station van Eeklo? Misschien hebt u wel nog een andere bestemming in gedachten.

Neem dan de bus van De Lijn. In Sint-Laureins zijn er verschillende mogelijkheden om u te verplaatsen met De Lijn. De mogelijkheden staan hier voor u op een rijtje.

Streeklijnen

Lijn 57 Gent – Watervliet
Lijn 62 Eeklo – Sint-Laureins – Sint-Margriete
Lijn 63 Eeklo – Watervliet – Sint-Jan-in-Eremo

Lijn 57, 62 en 63 rijden op weekdagen vooral tijdens de spitsuren. Op schooldagen zijn er extra scholierenritten. Lijn 62 en 63 bieden op donderdag een extra marktrit heen en terug naar Eeklo.

Schrijf je in op de omleidingsnieuwsbrief

Door wegenwerken of evenementen moeten onze bussen vaak een omleiding volgen.

Reizigers kunnen op de hoogte blijven van omleidingen op hun buslijn door zich in te schrijven op de nieuwsbrief via www.delijn.be/omleidingsnieuwsbrief

Belbus

In het weekend en indien u geen gebruik kunt maken van de streeklijnen tijdens de week, kunt u een beroep doen op de belbus.

belbus

Hoe werkt de belbus?
De belbus rijdt enkel uit op aanvraag. U kunt de belbus reserveren tot 2 uur voor uw vertrek via de belbuscentrale op het nummer 09 211 91 91. De belbus rijdt 7 dagen op 7. 
De belbuscentrale is open:
- op weekdagen van 6 tot 20 uur
- op zaterdagen van 7 tot 21 uur
- op zon- en feestdagen van 7 tot 13.30 uur

Waarheen rijdt de belbus?
Met dit aanbod van De Lijn kunt u kriskras reizen doorheen het hele belbusgebied. De belbus Meetjesland omvat het volledige grondgebied van Sint-Laureins, Eeklo, Assenede en Kaprijke. Daarnaast heeft de belbus ook enkele haltes in Ertvelde en Sas van Gent. Let op: De belbus stopt enkel aan haltes.

Wat kosten de bus en de belbus?

Op de belbus betaalt u dezelfde prijs als op een gewone bus. 

‘Lijnt’ u vaak, minder vaak of zelden? Maakt niet uit. De Lijn heeft voor u altijd een vervoerbewijs op maat:

  • Neemt u slechts enkele keren per jaar de bus? Dan koopt u het best een biljet.
  • Reizigers die wat vaker rijden, hebben meer baat bij een Lijnkaart.
  • Brengt De Lijn u dagelijks in vervoering? Dan is de Buzzy Pazz of Omnipas ideaal voor u.

Uw biljet? In voorverkoop!
Een biljet en Lijnkaart zijn goedkoper bij aankoop in één van de voorverkooppunten van De Lijn. De adressen van de verkooppunten in Sint-Laureins zijn terug te vinden op www.delijn.be .

Meer informatie?

De reiswegen en dienstregelingen van de streeklijnen vindt u in de Lijnfolder en op de website www.delijn.be. De Lijnfolder vindt u in uw gemeentehuis. Voor informatie kunt u ook terecht bij de Lijn info op het nummer 070 220 200. Om de belbus te reserveren, belt u naar de belbuscentrale op 09 211 91 91.

De Lijn wenst u alvast een prettige en veilige reis.

Omnipas 65+, nu ook op MOBIB-kaart

Bent u 65 jaar of ouder en reist u regelmatig met De Lijn? Dan geniet u van een voordelige formule! Met uw Omnipas 65+ reist u één jaar onbeperkt.

Het Omnipas 65+ jaarabonnement staat sinds kort ook op een MOBIB-kaart. Zo'n MOBIB-kaart is een stevige, kleine, kaart met een computerchip erin.

Voor meer informatie over De Lijn, over tarieven, reiswegen en dienstregelingen kan je surfen naar www.delijn.be of bellen naar 070/22.02.00 (0,30 euro/minuut).

VOORWAARDEN

Om een Omnipas 65+ van De Lijn aan te kunnen aankopen, moet u 65 jaar zijn of worden.

BEDRAG

Het abonnement zelf, de Omnipas 65+, kost 53 euro per jaar. Op de website van De Lijn kan u nagaan of u van een korting kan genieten.

Als u minder dan 17 keer per jaar bus of tram van De Lijn neemt, dan zijn een Lijnkaart, m-ticket, m-card10, sms-ticket of biljet voordeliger.

Voor de aanmaak van de MOBIB-kaart betaalt u 5 euro per vijf jaar.

- Heb je al een MOBIB-kaart? Je nieuw abonnement wordt automatisch op je MOBIB-kaart geladen wanneer je de kaart scant op één van onze voertuigen.

- Heb je al een MOBIB-kaart (met je foto erop) van een andere vervoermaatschappij en je wilt die kaart gebruiken? Je kan jouw abonnement op de bestaande kaart laten toevoegen. Hiervoor moet je eenmalig langsgaan bij een Lijnwinkel in de buurt. Verleng je nadien, dan is de kaart gekend in ons systeem en kan je je abonnement gewoon online aankopen.

- Heb je nog geen MOBIB-kaart? Je ontvangt van ons binnen de 7 werkdagen een MOBIB-kaart met daarop je abonnement.

HOE AANKOPEN OF VERLENGEN?

Koop online

Dit is de snelste weg naar je abonnement. Je koop of verlengt en betaalt online. En dit in minder dan 1 minuut. Ga snel naar www.delijn.be/koopabo.

Let wel op, een aantal abonnementen kan je niet online kopen:

- Heb je al een MOBIB-kaart van een andere maatschappij, dan moet je geen nieuwe MOBIB-kaart kopen. De eerste keer dat je op deze kaart een abonnement van De Lijn wil laten plaatsen, moet je wel je abonnement in de Lijnwinkel aankopen. Een volgende verlenging kan wel online.

- De korting die door sommige gemeenten toegekend wordt voor een beperkte leeftijdscategorie of een welbepaalde aanvangsdatum wordt niet automatisch verrekend. Hiervoor moet altijd het attest naar de dienst Abonnementen gestuurd worden.

- Sociale abonnementen tegen verlaagd tarief

Bestel via het contactformulier

Via het contactformulier dienst Abonnementen van De Lijn met vermelding van naam, adres, geboortedatum, geslacht, gewenste aanvangsdatum van het abonnement en gewenste geldigheidsduur van het abonnement (1, 3 of 12 maanden). Vergeet niet een gescande versie van de identiteitskaart toe te voegen.

Bestel schriftelijk

Download het aanvraagformulier Omnipas65+. Vul het in en stuur het op naar de dienst Abonnementen. Vergeet niet een kopie van je identiteitskaart toe te voegen.

Ga naar de Lijnwinkel

In de Lijnwinkel krijg je op vertoon van je identiteitskaart en na betaling je abonnement mee.

GEBRUIK

Bij elke op- en overstap moet u de MOBIB-kaart scannen: hou uw MOBIB-kaart voor de blauwe cirkel onderaan de MOBIB-kaartlezer. Zodra de kaartlezer uw kaart herkent, verschijnt er op het scherm een vinkje ('V‘) op een groen veld. U mag pas dan doorlopen. Bij het afstappen hoeft u niets te doen. Je moet je abonnement dus niet meer aan de chauffeur tonen. Het op- en overstappen gaat dus vlotter. Heb je toch problemen met het scannen? Dan helpt je chauffeur je natuurlijk graag verder.

De Omnipas 65+ of MOBIB-kaart is een vervoerbewijs op naam: alleen de houder mag de kaart gebruiken. Kinderen tot en met 5 jaar mogen gratis meereizen. Bij een controle moet u uw MOBIB-kaart en uw identiteitskaart kunnen tonen. Als u de kaart niet bij u hebt, moet u dus op voorhand een ander vervoerbewijs kopen.

UITZONDERINGEN

Met de Omnipas 65+ op MOBIB-kaart van De Lijn kunt u niet gratis reizen:

- op de Limburgse snellijnen

- in geval van evenementenvervoer

- met het openbaar vervoer van de MIVB (Brussel) en de TEC (Wallonië).

GOED OM WETEN

Heb je de gratis app van De Lijn al?

Je kunt deze app makkelijk downloaden via de App Store of de Google Play Store en installeren op je smartphone. Je stippelt er je reisweg mee uit én de app vertelt je op tijd wanneer je moet afstappen. Zo mis je nooit nog een halte. Héél praktisch dus.

Heb je al een profiel op delijn.be?

We werken elke dag aan een betere dienstverlening, zodat we je nog beter kunnen helpen. Blijf je graag op de hoogte van storingen of omleidingen op jouw lijn(en)? Maak dan een persoonlijke profiel aan op delijn.be/mijnprofiel.