aaa
rss
Printvriendelijke versie
PDF

Gemeentelijke evenementencel - meldingsformulier evenementen

Sint-Laureins is een gemeente met een zeer rijk verenigingsleven. Deze organiseren allerlei activiteiten, kleinere maar ongetwijfeld ook grotere evenementen. Voor deze evenementen moet een meldingsformulier evenementen worden ingevuld en bezorgd aan het gemeentebestuur. Dit meldingsformulier wordt vervolgens voorgelegd op de evenementencel met vertegenwoordigers van het gemeentebestuur, de politie en de brandweer. Op advies van de evenementencel kan er eventueel een coördinatievergadering worden georganiseerd met de organisatoren en betrokken diensten.

Voor wie?

De meldingsplicht geldt voor organisatoren van publiek toegankelijke manifestaties met al dan niet betalende bezoekers. Voorbeelden zijn fuiven, kermissen, sportmanifestaties, doortochten van wielertochten of oldtimerritten,… Voor privéfeesten zoals een tuinfeest, communiefeest of familiefeest waarbij gewerkt wordt met een persoonlijke uitnodiging geldt geen meldingplicht.

In gemeenteraadszitting van 24 maart 2011 werd een nieuw gecoördineerd politiereglement evenementen goedgekeurd. Hierin werden alle bepalingen opgenomen rond het indienen van een evenementenformulier (termijnen) en het organiseren van een evenement. Het volledige gecoördineerd politiereglement evenementen vind je hier (pdf, 629.9 kB) terug. Vooraleer je een evenement wil organiseren is het zeker raadzaam om deze documenten grondig door te nemen.

Wanneer een formulier indienen?

Afhankelijk van de locatie en de omvang van het evenement, wordt een evenementenformulier ingediend…

60 dagen voor datum evenement

-          Voor kleine en middelgrote evenementen op de openbare weg/openbaar terrein – schriftelijke toelating college

-          Voor kleine en middelgrote evenementen op privaat domein/in open lucht of tent – schriftelijke toelating burgemeester

90 dagen voor datum evenement

-          Voor grote (tussen 500 en 2000 personen) en hele grote (meer dan 2000 personen) evenementen op de openbare weg/openbaar terrein – schriftelijke toelating college

-          Voor grote en hele grote evenementen op privaat domein/in open lucht of tent – schriftelijke toelating burgemeester

-          Voor grote en hele grote evenementen op privaat domein (niet in open lucht of in een tent) waarbij elektronisch versterkte muziek wordt gebruikt – schriftelijke kennisgeving burgemeester

De uitgebreide bepalingen i.v.m. de indientermijnen zijn terug te vinden in het gecoördineerd politiereglement evenementen.

Indien de termijn van aanvraag wordt overschreden, kan het evenement ambtshalve worden geweigerd. Ten laatste 14 dagen voor aanvang van het evenement wordt de organisator op de hoogte gebracht van de beslissing.

Het meldingsformulier en/of het reglement kan je downloaden en mogen ingevuld worden bezorgd t.a.v. het secretariaat (secretariaat@sint-laureins.be – per fax naar 09 379 07 77 – per post naar Dorpsstraat 91, 9980 Sint-Laureins).

- Meldingsformulier evenementen (application/msword, 442.9 kB)

- Gecoördineerd politiereglement evenementen  (pdf, 629.9 kB)